Che-e-gu... - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Che-e-gu...

Jan 18, 2011

Che-e-gu...

Sapa kata keje cikgu ni mudah?
sapa kata keje cikgu ni pegi pagi blk tghr?
sapa kata keje cikgu nih x pyh pikir byk?
sapa kata keje cikgu nih senang?
sapa kata...
sapa kata...
ha..korang kata la mcm2 kn...

Tp sapa yg penah @ sedang jd cikgu je yg tau betapa
MUDAH, SENANGnya keje kami ni..

Paling lewat 7.20 pg dh kna ada kt sek
paling byk kelas yg kna ajar dlm 1 mggu, ada yg smpai 28 waktu
paling lama kna ajar dalam seminggu 28 waktu x 40 minit = 1120 minit = 18 jam 36 minit
paling lama mengajar dalam sehari 7 x 40 minit = 280 minit = 4 jam 36 minit
adoyai...
kalo ikot kata pengetua aku,
cikgu ngajar x blh duduk
nk pengshan aku tau kalo dok berdiri, mundar mandir, x duduk
dgn kna bercakap lagi
ish ish ish...

Ni sebilangan kecik je buku aku kt sekolah tu..hhehehe

Tp.. x baik mengeluh kan
tp aku bkn nk mengeluh
cuma nk sapa2 yg di atas, yg berkuasa memahami situasi cikgu2 di bwh, lemah x berdaya nih
kalo ktorg duduk kejap..jgn la melenting, memerli di dlm mesyuarat
apa korang yg memerli tu, dl x penah duduk ke time ngajar?heheheheh
terer btl kn..
aku yg masih muda belia nih pon tau penat tau


Berselerak tempat aku kan..

Tu blm nk cite tugas2 sampingan lain
kutip yuran bdk (ceti), jual buku kt bdk (tokey kedai buku),
menceriakan kelas (interior designer), wat mural kt dinding sekolah (artis)
tanam2 bunga (tukang kebun), jg kebajikan budak sakit (doktor, nurse)
latih bdk utk merentas desa, hari sukan (coach)
amek gmbr utk peristiwa2 penting sekolah (photographer)
wat kad2 undangan, kad ucapan, booklet2 (designer)
tangkap bdk2 yg wat kesalahan disiplin (polis)
adoyai...mcm2 lg la kerjaya yg blh aku rangkumkan utk cikgu2 nih

Sbb tu aku MARAH sgt kalo org duk kutuk cikgu, kata mcm2
lg marah bl heret cikgu2 yg nk betulkan anak2 diorg tu, ke mahkamah
sabar TB, sabar byk2..
aku xda la smpai hilang sabar kn..
cuma..
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
saje je nk bikin PANAS...
aku bkn citer situasi kt sekolah aku je
ni realiti kehidupan
seorang che-e-gu..
ahaks...
SELAMAT BERAMAL....:)

1 comment:

  1. Memang bukan mudah menjadi seorang guru...kerana itulah ganjaran yang Allah janjikan juga indah.

    ReplyDelete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com