always cherish the golden moment before it passes by

Cikgu dan tekanan darah rendah

Assalamualaikum w.b.r

Anda semua tahu tak tentang tahap tekanan darah masing-masing?
Cikgu Asheeq ni sejak dari zaman universiti lagi tekanan darah tak berapa cantik.
Asyik tekanan darah rendah je ๐Ÿ˜ก

Camne cikgu Asheeq boleh tahu tekanan darah rendah?
Kisahnya dulu, cikgu Asheeq ni rajin sangat menderma darah.
Mula menderma darah masa kat matrikulasi.
2 kali tau cikgu Asheeq derma darah dalam masa setahun setengah tu.

Lepas tu ketagih nak menderma darah je kerjanya ๐Ÿ˜…
Asal cukup 3 bulan lepas menderma, mulalah gatal nak derma darah lagi.
Setiap kali sebelum menderma darah tu, WAJIB untuk staf kesihatan periksa tahap kesihatan kita dulu.
Yelah kan. Mana boleh derma darah kalau tak sihat.
Masa periksa kesihatan tu lah cikgu Asheeq tahu berapa bacaan tekanan darah cikgu Asheeq.
Maknanya setahun tu dalam 2 kali jugalah cikgu Asheeq tahu berapa bacaan tekanan darah cikgu Asheeq setiap kali menderma darah.

Cikgu Asheeq tak ingat kali ke berapa nak menderma darah, cikgu Asheeq tetiba tak dibenarkan menderma seperti selalu.
Heran bin ajaib betul tau.
TETIBA je.
Sedih pun ada tau masa tu sebab tak dapat derma darah.
Kisah hari tersebut berakhir dengan cikgu Asheeq dapat banyak set vitamin 'tambah darah' dari doktor ๐Ÿ˜…

Sejak dari hari itu, memang cikgu Asheeq tak lepas pun tapisan kesihatan untuk menderma darah.
Pernah cikgu Asheeq merayu dengan staf kesihatan tu untuk bagi peluang kat cikgu Asheeq.
Tapi ditolak mentah-mentah.
Katanya takut cikgu Asheeq pengsan & masuk hospital la pulak.

Cikgu Asheeq rasalah kan, disebabkan pengambilan nutrisi harian cikgu Asheeq yang tak lengkap menyebabkan cikgu Asheeq jadi gitu.
Yelah kan, bila kita derma darah, badan kita akan hasilkan darah yang baru.
Untuk menghasilkan darah yang baru & sihat, badan kita perlukan nutrisi yang mencukupi.
Tapi..zaman belajar dulu, memang cikgu Asheeq ni makan ikut suka hati, ikut isi wallet.
Hihihii
Manalah jaga sangat bab pemakanan ni.๐Ÿ™ˆ
My bad kan.

Tekanan darah cikgu Asheeq pernah jatuh sehingga 80/50 tau.
Rendah sangat kan.
Masa tu cikgu Asheeq berumur dalam lingkungan awal 20-an.
Sepatutnya tekanan darah normal untuk umur macam cikgu Asheeq ketika itu ialah 120/79.
Jom semak tekanan darah uolls dengan jadual kat bawah ni.

tekanan darah rendah normal tinggi
Jadual tekanan darah mengikut umur

Haa...
Tekanan darah uolls kat area mana?
Bahaya tau kalau tekanan darah terlalu rendah atau terlalu tinggi.
Pasal bahaya tu, lenkali cikgu Asheeq story kat entri lain ya.

Cikgu Asheeq ni dah cuba pelbagai makanan untuk menormalkan kembali tekanan darah.
Dari makan kerang, hati lembu, hati ayam & macam-macam lagi tips yang orang bagi.
Tapi langsung tak membuahkan hasil.
Dahlah Rasulullah nasihatkan supaya kita elakkan makan organ dalaman kan.
Pulak tu cikgu Asheeq nak amalkan perkara yang Rasulullah suruh elakkan tu?
Hmmmmm....
Bila tak berjaya, terus cikgu Asheeq tak gigih makan suma tu.

Tapi kan, setelah berusaha bertahun-tahun untuk hilangkan simptom-simptom tekanan darah rendah cikgu Asheeq ni, Alhamdulillah lama kelamaan dah semakin baik.
Asbab kkonsisten cuba melengkapkan mana-mana LOMPONG NUTRISI dalam badan ni dengan makan vitamin Shaklee, lagi-lagi set tekanan darah rendah ni, cikgu Asheeq dapat rasa perbezaannya.

Dulu tak boleh nak bersukan.
Berlari 50m je dah nak pitam.
Tapi Alhamdulillah sekarang dah boleh ikut anak murid berlatih merentas desa.

Dulu langsung tak boleh berpanas terik.
Memang kena spare payung dalam beg.
Nampak macam puteri lilin, tapi sebenarnya cikgu Asheeq 'alah' dengan terik mentari.
Boleh pitam jadinya.
Tapi Alhamdulillah sekarang dah boleh bertoleransi dengan panas ni.

Nak tahu tak vitamin apa yang cikgu Asheeq makan?
Cikgu Asheeq makan B complex, Vitalea dan vitamin C.
Vitamin 3 serangkai ni cikgu Asheeq makan diwaktu pagi selepas sarapan.
Alhamdulillah, bila konsisten baru nampak kesannya.
Yang penting jangan putus asa, jangan culas & berdoa banyak-banyak dengan Allah supaya usaha kita membuahkan hasil.


Anda ada masalah tekanan darah rendah?
Jom ikhtiar dengan set tekanan darah rendah Shaklee ni.
InsyaAllah anda akan rasa perbezaannya.




** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Saya adalah pengedar sah Shaklee anda.
Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. 
Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya.

Noor Asheeqmazmi Mohd Mahfoz
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 913863 ]
♥ Contact No | WhatsApp | Telegram :0122662438
 ♥ Emel : monskuki@yahoo.com
♥ Website : asheeqmazmi.blogspot.com
♥ Facebook & Instagram : Asheeqmazmi Mahfoz

Fogging dan Denggi

Assalamualaikum w.b.r

Lately ramai anak murid cikgu Asheeq yang demam denggi.
Musim periksa pulak tu.
Kesian diorang.

Ada jiran cikgu Asheeq ni pun kena denggi.
Habis semua rumah kena serbu dengan pegawai kesihatan.
Nak kira berapa ekor jentik-jentik kat rumah weolls๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

Fogging nyamuk Aedes pun ntah dah berapa kali.
Setiap kali ada kes je, pegawai kesihatan mesti datang.
Cikgu Asheeq sempat amek video diorang fogging rumah ni.
Sekali tu je buka semua tingkap, pintu.
Yang lain-lain, tak buka pun.

Anak murid cikgu Asheeq yang kerja sebagai Pegawai Kesihatan pesan, suh keluar dari rumah.
Tapi pegawai tu cakap kalo tak nak dalam rumah berminyak, tutup semua tingkap, pintu.
Duk diam dalam rumah.

Aiyoyo...
Mana satu nak follow ni?๐Ÿ˜“

Apa-apa hal pun, meh layan video cikgu Asheeq ni ya.
Buat panduan korang yang tak pernah tengok asap fogging tu tebal mana.


Demam denggi ni boleh berjangkit tau.
Sebab tu ada yang dikuarantinkan bila dijangkiti demam denggi.
Vektor yang menyebabkan denggi ni ialah nyamuk AEDES BETINA.
Yang jantan tak terlibat dalam menyebarkan virus ni tau.

Kenapa kena fogging?
Sebab nak bunuh nyamuk yang banyak membiak terutama di musim hujan macam sekarang ni.
Maka korang kena jaga kebersihan sentiasa.
Sampah sarap buang di dalam tong sampah.
Mana-mana takungan air tu dibuang airnya.
Pendek kata hapuskan tempat pembiakan nyamuk ni.

Vitamin Shaklee yang Membantu Mengurangkan Demam Denggi


1. Performance drink

Suhu badan yang tinggi ketika demam kuat akan menyebabkan dehidrasi pada badan.
(Cecair banyak hilang dari tubuh)
Performance drink berfungsi membnatu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan kehilangan bendalir dalam badan.

Performance drink telah terbukti secara klinikal dapat meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda.
Ia memberikan tenaga dan memelihara pengaliran bendalir dalam tubuh.

Performance drink adalah satu-satunya minuman tenaga yang BEBAS KARBOHIDRAT dan RENDAH kandungan GULA.

2. Nutriferon

Nutriferon membantu meningkatkan INTERFERON semulajadi badan dan sekaligus membantu menguatkan ANTIBODI badan.

Kajian klinikal saintis Shaklee telah membuktikan bahawa Nutriferon dapat mengukuhkan sistem imunisasi dalam masa 3 hari.
Nutriferon mampu merangsang dan mempertingkatkan imun tubuh badan dengan mengerah sistem pertahanan semulajadi badan melindungi tubuh dari virus, mikrob, termasuk influenza, alergi, inflamasi dan selsema.


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Saya adalah pengedar sah Shaklee anda.
Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. 
Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya.

Noor Asheeqmazmi Mohd Mahfoz
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 913863 ]
♥ Contact No | WhatsApp | Telegram :012 2662438
 ♥ Emel : monskuki@yahoo.com
♥ Website : asheeqmazmi.blogspot.com
♥ Facebook & Instagram : Asheeqmazmi Mahfoz

Cara Memotong Kaca Sendiri

Assalamualaikum w.b.r

Awak pernah potong kaca sendiri tak?
Cikgu Asheeq tak pernah.
Maka memendam rasa sekian lama nak buat periskop dengan budak-budak kat makmal.

Alhamdulillah tahun ni, ada pulak sorang budak ni ada pisau pemotong kaca tu.
Sebab ayahnya tukang buat rumah.
Maka adalah segala macam tools yang cikgu Asheeq takde

Bila dah ada yang reti potong kaca
Maka bolehlah kita buat periskop guna kotak ubat gigi!
Yeay!!!๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Jom layan budak kecik Nazri ni tunjuk skill potong kaca.




Hahhahahahahha
Ingatkan terer bebeno boleh lurus
Rupa-rupanya...sangkut ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

#anakmuridcikguasheeq sangat kan

Shaklee : Starter Kit

Assalamualaikum w.b.r
Selamat sejahtera

Anda dah lama menggunakan produk Shaklee tapi belum mendaftar menjadi ahli?
Anda impikan kehidupan yang lebih baik bersama Shaklee?



Dengan bayaran RM68.90 sebagai bayaran keahlian
Anda akan diberikan starter kit Shaklee yang amat mudah digunakan.

Starter kit ini didatangkan dalam 3 bahasa iaitu :
1. Bahasa Melayu
2. Bahasa Inggeris 
3. Bahasa Cina.

Dalam kit ini terdapat buku panduan tentang produk, panduan tentang perniagaan serta landmark study Shaklee tentang produk-produk keluarannya.

Nak tahu lebih lanjut tentang cara mendaftar sebagai ahli Shaklee?
Hubungi :
๐Ÿ“ฒAsheeqmazmi 0122662438
๐ŸŽ€Pengedar Shaklee Anda




Dec 1, 2017

Cikgu dan tekanan darah rendah

Assalamualaikum w.b.r

Anda semua tahu tak tentang tahap tekanan darah masing-masing?
Cikgu Asheeq ni sejak dari zaman universiti lagi tekanan darah tak berapa cantik.
Asyik tekanan darah rendah je ๐Ÿ˜ก

Camne cikgu Asheeq boleh tahu tekanan darah rendah?
Kisahnya dulu, cikgu Asheeq ni rajin sangat menderma darah.
Mula menderma darah masa kat matrikulasi.
2 kali tau cikgu Asheeq derma darah dalam masa setahun setengah tu.

Lepas tu ketagih nak menderma darah je kerjanya ๐Ÿ˜…
Asal cukup 3 bulan lepas menderma, mulalah gatal nak derma darah lagi.
Setiap kali sebelum menderma darah tu, WAJIB untuk staf kesihatan periksa tahap kesihatan kita dulu.
Yelah kan. Mana boleh derma darah kalau tak sihat.
Masa periksa kesihatan tu lah cikgu Asheeq tahu berapa bacaan tekanan darah cikgu Asheeq.
Maknanya setahun tu dalam 2 kali jugalah cikgu Asheeq tahu berapa bacaan tekanan darah cikgu Asheeq setiap kali menderma darah.

Cikgu Asheeq tak ingat kali ke berapa nak menderma darah, cikgu Asheeq tetiba tak dibenarkan menderma seperti selalu.
Heran bin ajaib betul tau.
TETIBA je.
Sedih pun ada tau masa tu sebab tak dapat derma darah.
Kisah hari tersebut berakhir dengan cikgu Asheeq dapat banyak set vitamin 'tambah darah' dari doktor ๐Ÿ˜…

Sejak dari hari itu, memang cikgu Asheeq tak lepas pun tapisan kesihatan untuk menderma darah.
Pernah cikgu Asheeq merayu dengan staf kesihatan tu untuk bagi peluang kat cikgu Asheeq.
Tapi ditolak mentah-mentah.
Katanya takut cikgu Asheeq pengsan & masuk hospital la pulak.

Cikgu Asheeq rasalah kan, disebabkan pengambilan nutrisi harian cikgu Asheeq yang tak lengkap menyebabkan cikgu Asheeq jadi gitu.
Yelah kan, bila kita derma darah, badan kita akan hasilkan darah yang baru.
Untuk menghasilkan darah yang baru & sihat, badan kita perlukan nutrisi yang mencukupi.
Tapi..zaman belajar dulu, memang cikgu Asheeq ni makan ikut suka hati, ikut isi wallet.
Hihihii
Manalah jaga sangat bab pemakanan ni.๐Ÿ™ˆ
My bad kan.

Tekanan darah cikgu Asheeq pernah jatuh sehingga 80/50 tau.
Rendah sangat kan.
Masa tu cikgu Asheeq berumur dalam lingkungan awal 20-an.
Sepatutnya tekanan darah normal untuk umur macam cikgu Asheeq ketika itu ialah 120/79.
Jom semak tekanan darah uolls dengan jadual kat bawah ni.

tekanan darah rendah normal tinggi
Jadual tekanan darah mengikut umur

Haa...
Tekanan darah uolls kat area mana?
Bahaya tau kalau tekanan darah terlalu rendah atau terlalu tinggi.
Pasal bahaya tu, lenkali cikgu Asheeq story kat entri lain ya.

Cikgu Asheeq ni dah cuba pelbagai makanan untuk menormalkan kembali tekanan darah.
Dari makan kerang, hati lembu, hati ayam & macam-macam lagi tips yang orang bagi.
Tapi langsung tak membuahkan hasil.
Dahlah Rasulullah nasihatkan supaya kita elakkan makan organ dalaman kan.
Pulak tu cikgu Asheeq nak amalkan perkara yang Rasulullah suruh elakkan tu?
Hmmmmm....
Bila tak berjaya, terus cikgu Asheeq tak gigih makan suma tu.

Tapi kan, setelah berusaha bertahun-tahun untuk hilangkan simptom-simptom tekanan darah rendah cikgu Asheeq ni, Alhamdulillah lama kelamaan dah semakin baik.
Asbab kkonsisten cuba melengkapkan mana-mana LOMPONG NUTRISI dalam badan ni dengan makan vitamin Shaklee, lagi-lagi set tekanan darah rendah ni, cikgu Asheeq dapat rasa perbezaannya.

Dulu tak boleh nak bersukan.
Berlari 50m je dah nak pitam.
Tapi Alhamdulillah sekarang dah boleh ikut anak murid berlatih merentas desa.

Dulu langsung tak boleh berpanas terik.
Memang kena spare payung dalam beg.
Nampak macam puteri lilin, tapi sebenarnya cikgu Asheeq 'alah' dengan terik mentari.
Boleh pitam jadinya.
Tapi Alhamdulillah sekarang dah boleh bertoleransi dengan panas ni.

Nak tahu tak vitamin apa yang cikgu Asheeq makan?
Cikgu Asheeq makan B complex, Vitalea dan vitamin C.
Vitamin 3 serangkai ni cikgu Asheeq makan diwaktu pagi selepas sarapan.
Alhamdulillah, bila konsisten baru nampak kesannya.
Yang penting jangan putus asa, jangan culas & berdoa banyak-banyak dengan Allah supaya usaha kita membuahkan hasil.


Anda ada masalah tekanan darah rendah?
Jom ikhtiar dengan set tekanan darah rendah Shaklee ni.
InsyaAllah anda akan rasa perbezaannya.




** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Saya adalah pengedar sah Shaklee anda.
Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. 
Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya.

Noor Asheeqmazmi Mohd Mahfoz
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 913863 ]
♥ Contact No | WhatsApp | Telegram :0122662438
 ♥ Emel : monskuki@yahoo.com
♥ Website : asheeqmazmi.blogspot.com
♥ Facebook & Instagram : Asheeqmazmi Mahfoz

Nov 9, 2017

Fogging dan Denggi

Assalamualaikum w.b.r

Lately ramai anak murid cikgu Asheeq yang demam denggi.
Musim periksa pulak tu.
Kesian diorang.

Ada jiran cikgu Asheeq ni pun kena denggi.
Habis semua rumah kena serbu dengan pegawai kesihatan.
Nak kira berapa ekor jentik-jentik kat rumah weolls๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

Fogging nyamuk Aedes pun ntah dah berapa kali.
Setiap kali ada kes je, pegawai kesihatan mesti datang.
Cikgu Asheeq sempat amek video diorang fogging rumah ni.
Sekali tu je buka semua tingkap, pintu.
Yang lain-lain, tak buka pun.

Anak murid cikgu Asheeq yang kerja sebagai Pegawai Kesihatan pesan, suh keluar dari rumah.
Tapi pegawai tu cakap kalo tak nak dalam rumah berminyak, tutup semua tingkap, pintu.
Duk diam dalam rumah.

Aiyoyo...
Mana satu nak follow ni?๐Ÿ˜“

Apa-apa hal pun, meh layan video cikgu Asheeq ni ya.
Buat panduan korang yang tak pernah tengok asap fogging tu tebal mana.


Demam denggi ni boleh berjangkit tau.
Sebab tu ada yang dikuarantinkan bila dijangkiti demam denggi.
Vektor yang menyebabkan denggi ni ialah nyamuk AEDES BETINA.
Yang jantan tak terlibat dalam menyebarkan virus ni tau.

Kenapa kena fogging?
Sebab nak bunuh nyamuk yang banyak membiak terutama di musim hujan macam sekarang ni.
Maka korang kena jaga kebersihan sentiasa.
Sampah sarap buang di dalam tong sampah.
Mana-mana takungan air tu dibuang airnya.
Pendek kata hapuskan tempat pembiakan nyamuk ni.

Vitamin Shaklee yang Membantu Mengurangkan Demam Denggi


1. Performance drink

Suhu badan yang tinggi ketika demam kuat akan menyebabkan dehidrasi pada badan.
(Cecair banyak hilang dari tubuh)
Performance drink berfungsi membnatu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan kehilangan bendalir dalam badan.

Performance drink telah terbukti secara klinikal dapat meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda.
Ia memberikan tenaga dan memelihara pengaliran bendalir dalam tubuh.

Performance drink adalah satu-satunya minuman tenaga yang BEBAS KARBOHIDRAT dan RENDAH kandungan GULA.

2. Nutriferon

Nutriferon membantu meningkatkan INTERFERON semulajadi badan dan sekaligus membantu menguatkan ANTIBODI badan.

Kajian klinikal saintis Shaklee telah membuktikan bahawa Nutriferon dapat mengukuhkan sistem imunisasi dalam masa 3 hari.
Nutriferon mampu merangsang dan mempertingkatkan imun tubuh badan dengan mengerah sistem pertahanan semulajadi badan melindungi tubuh dari virus, mikrob, termasuk influenza, alergi, inflamasi dan selsema.


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Saya adalah pengedar sah Shaklee anda.
Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. 
Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya.

Noor Asheeqmazmi Mohd Mahfoz
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 913863 ]
♥ Contact No | WhatsApp | Telegram :012 2662438
 ♥ Emel : monskuki@yahoo.com
♥ Website : asheeqmazmi.blogspot.com
♥ Facebook & Instagram : Asheeqmazmi Mahfoz

Nov 8, 2017

Cara Memotong Kaca Sendiri

Assalamualaikum w.b.r

Awak pernah potong kaca sendiri tak?
Cikgu Asheeq tak pernah.
Maka memendam rasa sekian lama nak buat periskop dengan budak-budak kat makmal.

Alhamdulillah tahun ni, ada pulak sorang budak ni ada pisau pemotong kaca tu.
Sebab ayahnya tukang buat rumah.
Maka adalah segala macam tools yang cikgu Asheeq takde

Bila dah ada yang reti potong kaca
Maka bolehlah kita buat periskop guna kotak ubat gigi!
Yeay!!!๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Jom layan budak kecik Nazri ni tunjuk skill potong kaca.




Hahhahahahahha
Ingatkan terer bebeno boleh lurus
Rupa-rupanya...sangkut ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

#anakmuridcikguasheeq sangat kan

Nov 7, 2017

Shaklee : Starter Kit

Assalamualaikum w.b.r
Selamat sejahtera

Anda dah lama menggunakan produk Shaklee tapi belum mendaftar menjadi ahli?
Anda impikan kehidupan yang lebih baik bersama Shaklee?



Dengan bayaran RM68.90 sebagai bayaran keahlian
Anda akan diberikan starter kit Shaklee yang amat mudah digunakan.

Starter kit ini didatangkan dalam 3 bahasa iaitu :
1. Bahasa Melayu
2. Bahasa Inggeris 
3. Bahasa Cina.

Dalam kit ini terdapat buku panduan tentang produk, panduan tentang perniagaan serta landmark study Shaklee tentang produk-produk keluarannya.

Nak tahu lebih lanjut tentang cara mendaftar sebagai ahli Shaklee?
Hubungi :
๐Ÿ“ฒAsheeqmazmi 0122662438
๐ŸŽ€Pengedar Shaklee Anda