Kempen Keselamatan Jalan Raya - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Kempen Keselamatan Jalan Raya

May 15, 2011

Kempen Keselamatan Jalan Raya

Semalam sekolah aku ada wat kempen Keselamatan Jalan Raya
khas buat suma warga SMK Bandar T6
siap jemput Adun Kahang Y.B. R. Vidyanathan

Mcm2 ilmu yg aku dpt semalam
bdk2 pon aku tgk khusyuk mendengar Pn. Penceramah bg ceramah kan
lg2 kt bdk2 yg dapat helmet free sbb jd volunteer semalam
kalo aku dpt pon best kn
tp nk pakai helmet naik apa?
naik keta?
mcm nk masuk F1 plak kn nnt
hehehehhe

Antara yg aku blh kongsi :
1. Pakai helmet ketika menaiki motosikal
2. Helmet mesti ada cop sirim! Jgn yg mcm rumah kura2 plak ye


Pilih la yang belah kanan
jangan sekali2 guna yg kura2 belah kiri ni


3. Tayar adalah elemen penting bg keta sbb pd tayar tu kita blh dpt mcm2 info
3.1 Elakkan beli tayar second hand..bahaya!
(sibbaik aku x penah beli yg second hand)
3.2 Tayar keta blh thn 5 thn kalo pandai guna
3.3 Kalo keta jarang guna, tayar still kena tukar dlm masa 5 thn sbb tayar tu serap haba. So akan haus juga akhirnya
3.4 Kalo nk tgk bunga tayar keta kita tu dh haus ke blm ; letakkan duit syiling 20sen kt celah2 alur tayar. kalo perkataan SEN dpt dibaca, maka tukarlah tayar keta tu
4. Seat belt wajib guna
5. Seat belt utk yg kt seat belakang keta, wajib utk 3 org shj.
(kalo lbh2 kena bli keta besar skit..hehhehe kalo mampu)
6. Ibu2 yg pregnant, kalo x pakai seat belt biasanya polis x saman sbb diorg faham yg kita ni x slesa..
7. Kalo blh kalo x blh, kena blh kn gak , diajarin anak2 kecil memakai seat belt
(ni yg payah skit nih..Darwisy x knpakai seat belt kalo x duk kt car seat dia)
8. Yg naik beskal ke speda ke gerek ke kena pakai helmet & elbow pad, knee pad

Ni xda padding plak kt siku dgn lutut
bahaya gak ni
Darwisy xda pon helmet & padding
sbbtu aku suh main beskal dlm umah je
heheehehhe




Ish..byk sgt la..
letih plak tgn aku mlm2 ni nk menaip
kertas soalan pekse tengah thn pon aku blm siapkan 2 set lg nih
bia skit, asal sampai niat di hati aku kn..
:)

3 comments:

  1. wah...kne tuka helmet la mcm ni...hmmm

    ReplyDelete
  2. http://ibnalong91.blogspot.com/2011/05/assalamualaikum-hari2-kita-sambut-hari.html

    SELAMAT HARI GURU

    ReplyDelete
  3. baetul2! atok setuju....kawan atok suka pakai helmet kura2 tu...sekali kono saman....zassss!

    ReplyDelete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com