Go GREEN!! - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Go GREEN!!

May 24, 2011

Go GREEN!!



Aku ni suka je LLLLUUUUUUPPPAAAAA nk bwk shopping bag sendiri
yela...jarang shopping kt Malaysia kn
skang ni suma tempat dh sertai kempen Hari TANPA Beg Plastik
so bagi la beg kertas

Sibbaik hari sabtu lepas aku bwk handbag ala2 bakol pasar
so suma brg2 yg kitorg beli
ki masukkan je dlm bakol tu
haaa....
hambek ko


Macam bakol kn handbeg aku ni


Mcm pencuri je gayanya bl kuar dari Jaya Jusco Skudai Sabtu lps
ahaks..


Hasilan Sabtu lepas


Tapi kn nape la kt tempat tinggal aku ni
pekedai2, penggerai2 xnk praktikkan apa yg hypermarket2 ni buat eh?
kalo kt kelas Sains aku tu
jenuh dh aku kempen dr DUUUUULLLUUUUU lg
aku ni mmg suka berkempen dlm kelas pon kn

Antara yg aku slalu pesan kt bdk2 ni :
DO recycle
DO reuse
DO reduse
all things that can be 3R

Ada gak aku pesan kalo g tapau makanan kt kedai ke
lagik2 time bulan Ramadhan kan
bwk sendiri tipuware2 ke tupperware2 ke mangkuk2 tingkat ke
bg kt peniaga2 tu
mntk diorg masukkan order kita tu kt dlm bekas2 yg sedia kita bg
ha...smpai umah
terus letak atas meja...
dh x pyh nk susah2 buka pelastik lg
pastu korang buang plak pelastik2 tu kan...
dh membazir

Bila membazir...
ustazah aku kata syaitan suka membazir
kita ni syaitan ke?
ish...nauzubillah kn..
hehehhehe

Tp budak2 aku suka mentidak realisasikanapa yg aku sarankan tau
aku slalu jer blk kedai dgn bwk 1 beg plastik je
suma benda aku himpun dlm 1 plastik
tp yg sespesis la kn...

RENUNG2kan la ye kawan2.....
chao chin chao...


2 comments:

  1. saya masih ingat pesanan 2...xpe nti lau saya sampai Kedah...saya praktik kan ya bonda.....

    ReplyDelete
  2. hahha..saye penah kene..masa tu saye first time shoping ari sabtu..kat jengka..beli bnyak..sampai kat kaunter " HARI SABTU HARI TANPA PLASTIK" hahha..melalak nk membawak...

    ReplyDelete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com