Fotosintesis - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Fotosintesis

Aug 12, 2012

Fotosintesis

Assalamualaikum w.b.r

Korang tau x apa maksud fotosintesis?
baru2 ni aku cuba ajar Darwisy tentang proses fotosintesis
tp dalam bahasa yg mudah

Fotosintesis bermaksud proses tumbuhan hijau membuat makanannya sendiri
simple je kan maksud dia
tp amat payah utk diingati oleh budak2 kt sekolah aku
hmphmmmmhhhhh...

Dlm proses ni, tumbuhan perlukan gas karbon dioksida dan air utk dia membuat makanannya
tp tumbuhan ni perlukan bantuan daripada cahaya matahari 
dan klorofil (pigmen hijau yg ada dlm daun : utk menyerap cahaya)
kalo x cukup salah satu dari yg empat tu....
pokok akan terbantut pembesarannya

Tumbuhan ni akan menghasilkan gas oksigen (yg manusia guna utk bernafas) 
dan glukosa (sebab tu kalo kunyah tumbuh2an betul2, kita akan terasa keglukosaannya...)

Aku bgtau Darwisy yg pokok2 hanya akan membesar waktu siang je
sbb siang2 ada cahaya matahari
pastu kalo nk bg pokok sihat, kena bg pokok2 tu minum air...
sbb tu Allah turunkan hujan...
(sebab Darwisy selalu tnye np hujan turun?dia kata, x boleh ke bg pokok minum air MILO?????)
aiyak!!!

Dlm byk2 pokok yg ada kt umah aku ni
ada satu pokok yg aku rasa aku berjaya biak dgn jayanya
aku gantung dekat tingkap dapo aku
so kalo tgh masak2 tu, blh aku bg la dia minum air skit2 kan....

Pokok siap tanam yg aku bli kt IKEA
(senang beli siap sbb dia dh ditanam dlm pasu kecik2..x pyh aku sosah2 tanam lg kan..)
pasu gantung tu pon IKEA mari...:)



Tara.....
pokok keladi kecik
ni pon nk beli kt IKEA kan..
mcm la kt umah mertua aku xda
hehehheeh


No comments:

Post a Comment

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com