Ma'al Hijrah 1433H - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Ma'al Hijrah 1433H

Nov 26, 2011

Ma'al Hijrah 1433H

Harini aku nk amek mood ustazah jap eh
:)


Muslimin muslimat suma
jgn lupa sok dh masuk tahun baru hijrah
1433H tau


So ptg ni dh blh get ready utk baca doa akhir tahun
pastu pas solat maghrib baca doa awal tahun
klik SINI utk doa2 yg perlu dibaca ya muslimin muslimat


Ni definisi Awal Muharram yang aku salin dan tampal dari wikiApadea..hehehhehe




"Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah.
Di Malaysia hari tersebut merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia."

Agak2nya kan apala hijrah yang telah korang laksanakan sepanjang korang hidup?
ala...senang2 korang fikir apa yang telah korang lakukan sepanjang tahun lepas
demi membaikpulih hidup korang

Bagi aku, yang telah aku CUBA lakukan seBAIK mungkin selama ini
aku cuba untuk menunaikan SOLAT seAWAL mungkin yang aku mampu
setelan Azan berkumandang

Kalo dolu2, LIAT je la kan...
tp sejak2 dh akil baligh, hehehh
sejak2 dh mumaiyiz...eh silap lg
sejak2 dh agak boleh berfikir WARAS tentang syurga neraka
aku cuba sebaik mungkin memperbaiki amalan2 yang diWAJIBkan oleh Allah

Kalo dulu, mak aku selalu pesan, dan aku selalu berpegang pd pesanannya itu
"Kalo boleh, solat dulu sebelum keluar ke mana2"
agak2 nk kuar dgn rakan2 ke, dgn adik beghadik ke, 
solat dulu kt umah...dipermudahkan langkah kita nnti, InsyaAllah
betol x?

Agak2 time bersiap2 tu dh kol 1ptg
tggu la masuk waktu Zohor, solat then baru teruskan niat 
kan lebih cantik perjalanan kita nnt kn :)
mn tau baru kuar umah je, Allah dh cabut nyawa kita kn...
x sempat solat wat kali terakhir, Nauzubillah..takot!!!!

Sekian sahaja tazkirah Sabtu dari Ustazah TB
foc shj tau..:)
selamat berAMAL...
chaos

2 comments:

  1. atok kan berhijrah dari chubby ke kurus keding tahun nih....eh! berhijrah ke tu?

    ReplyDelete
  2. alamak..keding2 x gagah nanti tok!!heheheh

    ReplyDelete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com