Oil Palm - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Oil Palm

Oct 8, 2011

Oil Palm

Korang pernah wat minyak masak sendiri x kt umah?
korang tau x nk wat minyak tu cmne?
Haa...............
sini aku kasi ajar nk?
hehehehe

Actually budak2 5Ikhtisas ni yg jd mangsa
masing2 aku paksa keje kt kilang sawit aku
muahahahahhaha

Aku mintak tlg sorang pelajar aku ni
utk bawa buah sawit dr ladang yg ayah dia jaga
(bapak dia Pengurus Ladang daaa....)


Kalo sapa yg x pernah tgk pokok kelapa sawit
ni la rupa pokok tu



Ainul dh bawa yg siap2 lerai dr tandan dia

Ni plak contoh setandan kelapa sawit



Bila dh lerai..jadila sebiji2
then aku mintak tlg Lab Assistant aku
tolong rebuskan buah2an tempatan ni


Ni buah yang dh terlerai


Kalo korang nak tau
buah kelapa sawit ni terdiri drpd beberapa bahagian
tgk kt diagram ni
The cross sectional of palm oil fruit

Minyak paling BANYAK sekali diperolehi drpd MESOCARP
tapi minyak yg paling BERKUALITI plak dari KERNEL tp dlm kuantiti yg skit
ingat tu murid2!!!!!
soalan biasa dlm SPM ni..

Proses Pengekstrakan Minyak Kelapa Sawit :

1. Pensterilan (dh mintak tolong Lab Assistant steril / rebus td kn)
- melembutkan buah
- membunuh bakteria dan kulat
- menghentikan penguraian minyak
- melonggarkan buah dr tangkainya

2. Penanggalan (ni pon Ainul dh tolong buatkan)
- menanggalkan buah dr tandan

3. Penghancuran
- mengoyakkan sabut dr tempurung
(aku suh budak2 ni potong buah kelapa sawit tu then kuarkan endocarp & kernel)
- menghancurkan dan mencerna buah kelapa sawit


Aku suh budak2 ni bwk lesung batu dr omah
tapi yg ni lesung bau makmal
tenyeh betol2
kasi lumat itu mesocarp



Mamat2 ni gaya je lebih...
hasilnya?
hampas gas..hehehhe



Ish cmne plak boleh ada kumbang taik di antara bunga2 tu eh?


4. Penekanan (pengekstrakan)
- minyak diperah daripada sabut dengan menggunakan tekanan hidraulik


Ni alat utk tekan mesocarp yg dh ditumbuk td
tp lobang idong sapa plak tu eh?

Then perah la kejap utk dpt hasilnya


5. Penurasan
- mengeluarkan bendasing pepejal (x buat pon kt lab aku ni hari tu) :)

6. Penulenan
- stim dialirkan melalui minyak untuk menyingkirkan sebarang bau
- minyak kelapa sawit dialirkan melalui karbon yang diaktifkan untuk menghilangkan warna

Antara hasil buruh paksa kat makmal aku



Lesung2 yang digunakan

Minyak kelapa sawit ni termasuk dalam kategori LEMAK TAK TEPU
sbb lemak tak tepu adalah lemak yg terhasil drpd tumbuh2an
dan lagi 1 info yg aku nk bgtau korang suma
warna oren yg ada pd minyak kelapa sawit tu
adalah BETA CAROTENE tau

Beta carotene ni bertindak sebagai pengantioksida
yg membantu meninggikan sistem keimunanan badan
ia juga mengurangkan risiko mengidap penyakit kanser, penyakit jantung dan katarak

Dalam minyak kelapa sawit ni juga
ada vitamin A, D, E, K




9 comments:

  1. oke bonda .
    kalau masuk SPM soalan-2 pasal oil palm nie ,
    senyum jee jawab :D

    BTW , tengs a lott madam ;)

    ReplyDelete
  2. kumbang yg terselit tu. .October 8, 2011 at 5:31 PM

    asal ade perkataan taik,, siot je. .

    ReplyDelete
  3. kumbang yg terselit tu. .October 9, 2011 at 2:18 AM

    ok fine,fine . .

    ReplyDelete
  4. nape batch 2010 x wat xperimen tu??

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum
    teacher bonda guna ape ye untuk tekan mesocarp tu dalam langkah 4?

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..alat tu namanya compressor. ada 1 je kt sekolah. kena guna gilir2. dia mcm penapis tp kena tekan utk kluarkan minyak yg terhasil..

      Delete
    2. sori 4 d late reply. x perasan komen.

      Delete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com