mBMmBI - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: mBMmBI

Aug 9, 2011

mBMmBI


Masa aku ml2 ngajar tahun 2004
aku dh kena ngajar form 3 n form 5
jenuh gak nk study silibus diorg tau
sibbaik dlm BM
tp mmg lain la dgn apa yg aku blajar kt USM dl

Dh jenuh aku kelepet2 budak2 ni dgn ilmu2 sains dlm Bm
ada plak kena tukar lidah jd lidah LONDON
jenuh plak aku g kursus ETeMs
dlm usaha nk tukar bahasa jd BI
khusus utk subjek Sains & Math

Jenuh gak ktorg masa tu nk bercinta dgn laptop la, teaching courseware la, LCD la
bagai bagai bagai.....
mcm2 nk kena upgrade tau
demi PPSMI(Pengajaran & Pembelajaran Sains&Matematik dalam Bahasa Inggeris)
yg diumumkan pelaksanaannya pd 2003

Kalo aku ngajar bdk klas baik..bagos..pandai skit
keje aku pon senang la...speaking2 london skit
diorg dh faham
dh x pyh nk explain lg dlm bahasa arab ke, tamil ke, urdu ke

Tapi yg peluh ketiaknya
time klas budak all England, all Denmark time PMR dl
satu patah aku ckp BI, satu patah tu gak aku kna translate BM
seumpama aku ni ngajar 2x
waduh2.....capek gua!

Bl aku dh meLONDONkan lidah aku ni
tb2 ada plak dasar yg baru..
mBMmBI : Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkasakan Bahasa Inggeris
jenuh weh..jenuh...
sbb.. slalunya kt klas bdk2 suh translate dlm BM
aku dh terkial2...
yela bajet LONDON kan..
ahaks..
ni plak nk suh tukar balik suma ke asal




Dalam dasar mBMmBI
ada statement yg mengatakan
P&P Sains & Maths dlm dwibahasa mulai 2012-2014 utk ting.4
utk ting. 5 plak mulai 2013-2015
makanya...soklan2 SPM akan dwibahasa smpaila 2015

Gara2 mBMmBI ni
aku g kursus 3 hari 2 mlm dlm bulan RAMADHAN lg ni tau!!!!
sibbaik dekat je dgn Kluang
sibbaik kt Batu Pahat je
boleh aku menumpang tidur kt umah mertua aku tau
bukan takat tumpang tidur
tumpang Darwisy lg ha...

Bujang senang tu mn blh tinggalkan aku
eh ke aku yg x blh tinggalkan dia?
hahahahhhaaah
mn2 je la...sbb dia still breastfeed lg
dlm proses nk totally wean off ni
doakan la ye kwn2...
(dh lari tajuk ni :))

Buat kwn2 yg belum lg bersedia nk twist tongue masing2
blh ml dr skang
sbb skang ni pon pemansuhan PPSMI still dlm proses 'soft landing' lg

But for next year
for Science & Math form 1 & form 4
will totally in Malay
there will be a brand new text book for form 1
and a totally translated text book for form 4

Tp kan...soalan cepu cemas aku kpd yg berkenaan
"Elaun BISP akan diteruskan ke dimansuhkan?"
kpd yg xtau..BISP ni adalah elaun utk ckg2 yg ngajar subjek2 tertentu
dlm BI dgn syarat2 tertentu
ramai yg dpt elaun ni....termasuklah AKU!!!!!
sbb tu penting aku nk tau
heheheheheh

4 comments:

  1. hehehhe...mmg penat an jadi cikgu? tapi kewajipan dan tanggjwab cikgu. buatkan orang kenang pada jasa cikgu...=) kerja lain takde pon mcm nie...ape3 pon good luck...elaun tu saya akan teruskan...hihih...(menteri pendidikan) kuang3...=)

    ReplyDelete
  2. penat kn ARAJ..tgk mak awak je, awak blh tau kn..kdg2 sian kt bdk2 yg jd mangsa bahasa...bl ms plak la ARAJ jd menteri pendidikan ni?cawangan kluang ke?heheehe

    ReplyDelete
  3. kadang2 ada kebaikan n keburukannya....

    ReplyDelete
  4. hihihi...mak saye releks je saye tgok...hikhikhik..

    ReplyDelete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com