Demam Denggi vs Demam Campak - TEACHER BONDA TEACHER BONDA: Demam Denggi vs Demam Campak

Oct 4, 2012

Demam Denggi vs Demam Campak

Assalamualaikum w.b.r

Sabtu lepas Darwisy tetibe je demam
penyek je dia sampaikan hajat nk mandi swimming pool (la sgt...) kt umah mak aku pn terbantot
dan tetibe je dia nk ikot aku & kandaku ke Ikea 
yg mana dia pada mulanya mmg x nk ikot disebabkan ada 'pool' br kt umah mak aku tu

Mungkin sbb dia x sedap bdn, dia nk ikot kami (nk memenyek dgn aku la tu...)
sepanjang di Ikea mmg aku kena dukung je dia
ketika makan pn dia tertido
dan elok je kami selesai makan & menapau makanan
tiba2 dia muntah!

Aku panik sbb masa tu tgh kt meja mkn
org keliling tgh makan
kalo aku bia dia muntah atas lantai..........mmg haru
sian kt org lain yg tgh mkn
makanya aku tadah la muntah anak aku tu dgn pinggan makan aku
yek yek kn...tp dh xda jln lain
huhuhhu
penuh 1 pinggan tu dgn cecair Darwisy
sian anak bonda.....

Ahadnya plak tb2 Darwisy menggaru2 kegatalan
sbnrnya since Sabtu mlm Ahad lg dia dh menggaru
aku assume dia gatal sbb alergi
so aku x la amek kesah sgt
just sapu dgn krim Papaw je

Tp kegatalan selepas mandi tu teruk sgt
sampai naik bintat2 kt kaki & badan
aku ingat sbb dia pakai bedak baby yg dh lama x abes
alergi lg kononnya tp mcm teruk je

So Ahad mlm Isnin kami ke klinik setelah tiba dr Sungai Buloh
kt klinik, doktor attachment plak yg on duty
muda belia lg...
dia diagnose anak aku mcm kena demam DENGGI!
pergh...gile ke?
x kan la denggi menggatal smpai cmtu sekali
siap dia suh g spital, amek sample darah....

Aku siap ragu2 lg tau mlm tu
langsung dia x bg Darwisy ubat demam ke, ubat tahan gatal ke ubat sapu ke...
gila tol..aku yg ngadu sakit tekak ni
siap dpt ubat demam, ubat batuk, antibiotik lg
mcm PELIK sgt...
tp kitorang still x g spital utk amek sample darah

Isnin pas aku balik sekolah
terus ku bawa ke klinik dekat umah ni
hmmmmppphhhhh....demam CAMPAK rupanye
kata Doktor Jannah...
baru lega isi perot aku

Darwisy posing bersama ubat2nya...



Dapat la Darwisy ubat tahan gatal, ubat sapu & sabun mandi
ubat demam doc  x bg sbb aku kata dh ada panadol syrup kt umah
dan sampai hari ni walau demam Darwisy dh kebah
tp kegatalannya masih ada
sian aku tgk kt bdn, bontot, kaki dia
merah2 mcm lobster tau...

Sian kan kt dia....


Hope Darwisy cpt sembuh ye anak...

p/s : Doktor Jamaliah pernah ajar kitorang..dia kata kalo demam denggi, bila kita tekan2 tempat yg berbintik2, merah tu....warnanya tetap merah selepas ditekan. tp kalo warna kulit berubah jd kaler putih, makna bukan denggi..





2 comments:

  1. wah, nasib baik bukan denggi kan...alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. A ah tok..Alhamdulillah bukan denggi..cuak kitorang..

      Delete

TEACHER BONDA © . Designed by MaisarahSidi.com